Ring oss: 040 64 39 066

Blogg

Nyheter, tips, guider och kunskap inom Inbound marketing

6 Steg: Så här ökar du konverteringarna på din hemsida

oka-konverteringar-till-din-hemsida
6 Steg: Så här ökar du konverteringarna på din hemsida

Om det är något som marknadschefer har lärt sig under åren sedan internet tog över vår kommunikationsvärld, så är det att hemsidan, ja den har oerhört stor betydelse. Det är viktigt att driva trafik in till hemsidan genom olika smarta marknadsstrategier som ska vara både effektiva och inte kostsamma och är du bra på detta då är allt vi kan säga: grattis!

Däremot är det inte bra att vara i en position där besökarna är många, men konverteringarna är få. Detta har blivit den fundamentala utmaningen för många företag och frågan ”hur gör vi för att öka våra konverteringar på hemsidan?” har hamnat i fokus. Det kan vara kostsamt och resurskrävande att få in trafiken: då måste du också försöka omvandla dessa besökare till att bli en kund.

Continue reading →

oktober 10, 2018 0 Comments

Så skapar du engagemang på Instagram

Så skapar du engagemang på Instagram

Mer än halva Sveriges befolkning använder sig av Instagram och dagligen läggs det upp ca 95 miljoner bilder världen över. Statistik från 2017 visar sitt tydliga språk, Instagram är en en av de största sociala medierna i världen och en viktig arena att verka på och för många företag en självklarhet. Men hur lyckas man nå ut genom det enorma flödet bilder och budskap? Hur får man fler följare och kanske det viktigaste skapar engagemang? Det ska vi gå igenom nu!

Continue reading →

oktober 8, 2018 0 Comments

Säljtips: Säljstatistik som hjälper dig att bli en vinnare

Säljstatistik för smarta säljstrategier
Säljtips: Säljstatistik som hjälper dig att bli en vinnare

Ibland kanske du gör antaganden om att vara en effektiv, trevlig och bra säljare. Och absolut – det kanske du är! Men genom att lära dig lite mer om vad data och statistik visar om dig, om kunder och om marknaden, kan du kanske få en inblick som gör dig snäppet bättre på allt det du gör.

Till exempel att bara 3% av kunder litar på säljare. Tolka denna datan rätt, och arbeta på att först skapa tillit och förtroende hos dina kunder, så kommer du automatiskt att generera högra antal kunder.

Continue reading →

oktober 2, 2018 0 Comments

Så här hittar du RÄTT bild till din content marketing

Så här hittar du RÄTT bild till din content marketing

En bild säger mer än tusen ord och funkar i nästan alla kanaler. På Instagram som har en miljard användare i månaden läggs det upp 95 miljoner bilder varje dag. Kanske liten summan jämfört med antalet användare men inte liten då det gäller att synas och stå ut i bruset av alla budskap. Bilden har fått en helt annan betydelse i dagens informationssamhälle där man måste fånga besökarens uppmärksamhet och intresse på bara någon sekund. Ofta är det bilden det första som besökaren ser. Detta har också ställt högre krav på de som använder sig av bilder i kommersiellt syfte. Därför krävs det att man har en väl utarbetat strategi för hur man använder sig av bilder i sin marknadsföring och det kan vara både bra och praktiskt med en egen bildbank där man kan hämta bilder ifrån.

Användarnas bildkunskap har också ökat och konkurrensen om följare har hårdnat. Dåliga bilder, bilder som inte passar in sitt sammanhang och dåligt efterbehandlade bilder syns direkt. För om du ser det, så kan du räkna med att även dina följare lägger märket till det. Därför räcker det inte att man har en gedigen bildbank utan man måste veta hur man ska använda sig av den och ha en tanke bakom varje bild man publicerar. Om bilden varken förstärker budskapet eller förmedlar budskapet är det bättra att inte publicera alls.

Continue reading →

oktober 1, 2018 0 Comments

Inbound Marketing Statistik: Dessa topp 10 måste du bara veta

Inbound Marketing: Statistik, Fakta
Inbound Marketing Statistik: Dessa topp 10 måste du bara veta

Som Joe Chernov en gång sa: ”Great marketing makes the customer feel smart”. Dagens teknologi och utvecklingen inom vårt digitala samhälle har positivt bidragit till Inbound Marketings utveckling och hjälper till med just detta: att genom olika typer av content hjälpa kunden till att i princip ta sitt eget beslut.

Att sedan göra detta med hjälp av en smart content strategi tillsammans med en fantastisk hemsida som anpassar sitt innehåll beroende på vem som är inne och tittar, leder till att företag spenderar mindre och tjänar mer. Drömmen, eller?

Varför företag väljer att vandra vägen mot Inbound är egentligen glasklar, och här har vi samlat 10 olika data och statistik som hjälper dig att förstå den stora frågan: varför?

Continue reading →

september 25, 2018 0 Comments

Fyra enkla steg: Så kommer du igång med din videomarknadsföring

Fyra enkla steg: Så kommer du igång med din videomarknadsföring

Rörlig bild är ett format som blivit helt oslagbar när det kommer till att lyckas nå hela vägen fram och leverera värden för användarna i de digitala kanalerna. Det kan handla om en video för en kampanj, explainers, instruktionsfilm eller webbinar, listan kan göras lång.

Med rörlig bild är möjligheterna enorma bara man tar till vara på dem på rätt sätt. Tack vare kanaler som till exempel Facebook, YouTube och Instagram har det blivit möjligt även för mindre företag med en begränsad marknadsbudget att använda sig av rörlig bild som ett verktyg i sin content strategi. Det går inte att undgå det faktum att video har blivit ett allt vanligare format inom den digitala världen eftersom det är ett mycket effektiv sätt att nå ut med sitt budskap som kan få enormt stor genomslagskraft och som dessutom funkar i många olika kanaler.

På bara några få sekunder kan du nå besökaren med ditt budskap och skapa konverteringar. Genom video har du möjlighet att skapa engagemang och fånga dina besökares intresse på ett helt nytt sätt. Men är det bara att tuta och köra om man har en videokamera att filma med? Riktigt så enkelt är det inte. För att verkligen nå hela vägen fram till rätt målgrupp genom det enorma bruset av information gäller det att sticka ut från mängden både till kvalité på materialet, storytelling, utformning, optimering och med sitt budskap.

Continue reading →

september 24, 2018 0 Comments

5 stora utmaningar med Inbound Marketing

Utmaningar Inom Inbound Marketing
5 stora utmaningar med Inbound Marketing

Fler och fler företag börjar att fokusera på Inbound Marketing strategier – precis som sig så bör då fördelarna överväger nackdelarna: det skapar värde för potentiella kunder genom utbyte av gratis kunskap och mer kundnära och anpassad kommunikation. I den senaste ”State of Inbound: 2018” så rapporterar siffrorna att 75% av Inbound-marknadsteam tror på sin strategi, medan enbart 62% av Outbound-marknadsteam tror på sin.

Även om du kanske förstår hur fantastiskt Inbound Marketing faktiskt är, finns det givetvis stora utmaningar för organisationer att ta tag i före, under och efter det att du är igång. Ibland är vägen framåt inte alltid glasklar och det är inte bara att trycka på en knapp, som ibland kan vara fallet när det kommer till Outbound.

Continue reading →

september 14, 2018 0 Comments

Analys av Content = Resultat

Analys av Content = Resultat

Du har säkert hört uttrycket flera gånger innan att “ content is king” för att content i dag har så stor betydelse för företagets synlighet och försäljning. Men för att kunna skapa bra content måste man mäta och analysera sina besökares beettende för se vilket innehåll som skapar engagemang, hur man på bäst sätt besvarar besökarnas frågeställningar och skapar content anpassat efter kundens olika steg i köpresan. Men hur mäter man egentligen sina besökarnas beteende och hur kan man använda den kunskapen när man tar fram nytt innehåll till sina olika kanaler?

Men för att kunna skapa engagemang som ger dig data att analysera måste du  skapa räckvidd för din content. Om du inte har någon räckvidd för det du publicerar kan du inte skapa engagemang hos besökarna och det blir då svårt att få dem att konvertera och ta de viktiga stegen dit du vill, till exempel att de genomföra ett köp, bokar ett möte eller annat. Utan riktat och anpassat innehåll blir det svårt att skapa konvertering vilket behövs för att öka försäljningen därför är det viktigt att ta reda på vad för typ av content man skapa och hur den ska formas och riktas.

Continue reading →

september 6, 2018 0 Comments

Säljtips: Öka din försäljning genom 1 enkel förändring

Säljtips: Öka din försäljning genom 1 enkel förändring

Känner du som säljchef eller säljare att det arbete som läggs ner inte ger det resultat som du kanske hade planerat för eller önskat? Är du kanske i den positionen då dina prospekts inte längre svarar i telefonen: du försöker förgäves att nå fram till dem, och när de väl svarar pitchar du kanske lite i blindo, medan de meddelar dig att de inte har tid och ber dig att återkomma vid ett senare tillfälle – när det är rätt för dem och inte för dig, tyvärr, då du har satta mål som du kanske måste uppnå innan kvartalet är slut.

Många säljare har just denna vardagen: tiden rinner iväg och cheferna frågar sig varför säljarna ser så upptagna ut och klagar över tidsbrist, samtidigt som försäljningssiffrorna dalar. Vilken förändring kan då implementeras för att arbetet ska effektiviseras och förändras – till det bättre så att försäljningen kan öka? Vi har ett säljtips att ge dig: men först måste vi blicka bakåt lite.

Continue reading →

augusti 29, 2018 0 Comments

Marketing Automation: Fördelar, nackdelar och sanningar

Marketing Automation: Födelar, nackdelar och sanningar
Marketing Automation: Fördelar, nackdelar och sanningar

Marketing automation är det inom marknadsvärlden som växer allra snabbast – och av en anledning. Det är inte längre ett ”nice-to-have” utan har helt gått till ett ”must-have” för alla organisationer som har ambitionen om att växa sin verksamhet både finanisellt och geografiskt. Användning av marketing automation är ett helt fantastiskt komplement till den strategi som sätts för att uppnå företagets målsättningar och hjälper till att effektivisera och förbättra – utan att kräva mycket administrativ tid från de anställda, som då i sin tur kan fokusera på uppgifter som är mer överordnade och strategiska.

Continue reading →

augusti 22, 2018 0 Comments

Så skriver du texter som når rätt målgrupp

Så skriver du texter som når rätt målgrupp

Texten kommer alltid vara det format som man använder sig mest av inom content marketing eftersom det kan stå för sig självt men också användas som komplement för att beskriva ett grafiskt material som till exempel bilder, video och grafik. Text behövs till i stort sätt allt även för att beskriva formulär, sidfötter och menyer på hemsidor. Eftersom text som format är en sådan stor del av all kommunikation är det också viktigt att veta hur man skriver texter som både når rätt målgrupp men samtidigt hamnar högt upp i sökresultaten. Det finns många typer av texter till exempel beskrivande, intervjuer, rapporter, produkttexter, säljdrivande texter och mikrocopy vilket gör att man måste anpassa sig till omständigheterna, kanalen och ändamålet men grundpelarna är egentligen de samma.

Continue reading →

augusti 21, 2018 0 Comments

Så får du en fungerande content marketing process

Så får du en fungerande content marketing process

Det är viktigt att få till en fungerande content marketing process men det är inte så alltid lätt att veta hur man går till väga. Börja med att bestämma vilka som ska ingå i content gruppen och dela upp vem som gör vad. Men glöm inte bort resten av medarbetarna på arbetsplatsen. För att kunna skapa ett så värdefullt innehåll som möjligt för användarna av de olika kanalerna är det viktigt att ha ett bra fungerande samarbete även inom organisationen, så att man kan dra nytta av allas kunskaper och erfarenheter. Nästan alla medarbetare sitter på unik kunskap om målgruppens olika frågeställningar och har expertis inom sitt yrkesområde. För att få så bra resultat som möjligt av sin content marketing är det viktigt att lyckas att få med alla medarbetare på tåget innan det börjar rulla och få dem att förstå processen.

Continue reading →

augusti 21, 2018 0 Comments

Closed-Loop Marketing: Vad, Varför och Hur?

Closed-Loop Marketing
Closed-Loop Marketing: Vad, Varför och Hur?

Ansvarar du för en marknadsbudget och investerar denne på ett eller annat sätt, utan att egentligen veta exakt vad det är din investering ger för resultat? Då är du inte ensam. Oändligt många marknadsavdelningar och marknadschefer har den svåra uppgiften framför sig: vad gav mina insatser för resultat? Ledningen vill veta vart deras pengar gick och vilka mätbara resultat detta ledde till. Samtidigt finns det inom företaget en säljavdelning som också arbetar på att få in kunder och många gånger kan ta åt sig äran för en insats som marknad har gjort. Känner du igen dig?

Det är här en closed-loop marketing strategi kommer bra till användning: med rätt användning hjälper den till att sammanlänka alla delar inom marknad och sälj och förbättrar investeringen för ökat ROI, och med rätt verktyg för att sjösätta strategin, kan mycket tid frigöras genom smart rapportering, och denna tid kan istället läggas på viktigare strategiska frågor. Ledningen kommer att kunna tillhandahållas med reella rapporter som påvisar nästintill exakta resultat och förståelsen för marknadsavdelningens arbete kommer att öka när det diffusa försvinner. Att sedan marknads- och säljavdelningen sammanlänkas genom ett bättre samarbete och tätare kommunikation  – vilket leder till ökade resultat för hela organisationen – ja det är en bonus som man sent kommer att glömma.

Continue reading →

augusti 15, 2018 0 Comments

Lär dig att skapa rubriker som engagerar och ger fler klick

Lär dig att skapa rubriker som engagerar och ger fler klick

 

Det är viktigt att lägga lite extra krut på att skriva bra intresseväckande rubriker till sina blogginlägg, nyhetsbrev, webbplats, sociala medier eftersom rubriken spelar en stor avgörande roll i besökarens beslut om den ska ta del av innehållet eller inte. Utan en relevant och lockande rubrik är risken stor att innehållet försvinner i massflödet av budskap som finns där ute och når inte fram till sin rätta publik. För om inte användarna fastnar för rubriken så klickar de inte. Innan du börjar skriva rubrikförslag så fundera på vad du egentligen vill förmedla. Se rubriken som en unik möjlighet att tala direkt till läsarna och skapa engagemang hos dem.

Continue reading →

augusti 13, 2018 0 Comments

Inbound Sales: 7 fördelar för B2B företag

Inbound Sales: 7 fördelar för B2B företag
Inbound Sales: 7 fördelar för B2B företag

Under det senaste decenniet, har kunders köpresa förändrats betydligt. Det finns ny teknik, nya metoder och ofantligt mycket information som är helt gratis att få tag på. Potentiella kunder behöver inte längre prata med en säljare för att få reda på om en tjänst eller produkt är det bästa för dem: den informationen finns redan tillgänglig genom olika forum.

Continue reading →

juli 27, 2018 0 Comments

Fem tips: Så lyckas du med din innehållsmarknadsföring

Fem tips: Så lyckas du med din innehållsmarknadsföring
Fem tips: Så lyckas du med din innehållsmarknadsföring

Content marketing är något som nästan alla företag måste arbeta med för att lyckas få nya besökare. Sammanfattningsvis kan man säga att content marketing egentligen är allt det innehåll som finns på en webbsida utöver det material som beskriver själva produkterna. För att kunna sälja produkter och tjänster så behövs det innehåll som berättar om dem och som skapar ett stort intresse och engagemang hos besökaren, vilket ökar chansen för att de stannar längre och även återvänder.

Continue reading →

juli 23, 2018 0 Comments

Säljtips: Gör en målgruppsanalys och effektivisera försäljningen

Säljtips: Målgruppsanalys för ditt säljteam
Säljtips: Gör en målgruppsanalys och effektivisera försäljningen

Vill du effektivisera säljcykeln och uppnå målsättningar för både dig som säljare och för ditt företag? Då rekommenderar vi er att lära känna din kund – innan du pratar med dem. Detta gör du genom att utföra en målgruppsanalys och definiera målgruppen (buyer personas) som ni vill erbjuda era tjänster gentemot. Det är inte många gånger som vi har träffat säljteam som har lagt tid på att ta fram målgrupper och buyer personas inom dessa för att sedan använda detta för förbättrad kommunikation. Research består ofta av jobbtitel, typ av företag – men inte djupare än så.

Continue reading →

juli 19, 2018 0 Comments

Säljtips för affärsutvecklare: Skapa värde för icke-köpklara prospekts

Guide för affärsutvecklare: Skapa värde för prospekts under hela kundresan
Säljtips för affärsutvecklare: Skapa värde för icke-köpklara prospekts

Vi har alla varit där. Du som affärsutvecklare sitter framför din dator och arbetar med prospektering för att få fram ett företag som passar in i dina kriterier för ”en bra fit”. Du går in på företagets hemsida, gör en snabb research om vad de arbetar med, du hittar rätt person att kontakta på hemsidan och bestämmer dig för att ringa upp hen. Om du lyckas ringa till rätt person vid rätt tillfälle som faktiskt har tid att prata med dig, får du någon minut på dig att snabbt förklara varför du ringer, vad du skulle kunna hjälpa dem med och om de möjligen skulle vilja boka in ett vidare samtal med dig.

Continue reading →

juli 13, 2018 0 Comments

6 tips för ökad synlighet: Lär dig SEO-blogga

Lär dig SEO blogga
6 tips för ökad synlighet: Lär dig SEO-blogga

Sökmotoroptimering är en viktig del för att lyckas driva trafik till olika hemsidor men det är lätt att snöa in sig på alla de tekniska bitarna inom sökmotoroptimering och lätt att glömma bort att även innehållet på hemsidan har stor betydelse för hur högt den rankas av sökmotorerna. För att göra detta lite enklare går vi igenom det i sex olika steg. 

Continue reading →

juli 10, 2018 0 Comments

Säljtips: Effektiv affärsutveckling för att nå dina tillväxtmål

Säljtips: Effektiv affärsutveckling för att nå dina tillväxtmål

Affärsutveckling handlar om att driva företaget vidare genom att sätta upp processer som är baserade på interna behov, och som ofta utarbetas efter tillväxtmål, vad som fungerade förr – blandat med magkänsla. Ibland kan det vara enkelt att anställa en affärsutvecklare, ge hen en dator och en telefon och säga ”okej, nu kör vi!”, och sedan förvänta sig att kunderna och resultaten kommer att rulla in. När det inte gör det, kliar man sig i huvudet och undrar vad det är som har hänt på marknaden som gör att det längre inte går att skapa samma resultat med samma modell. Hur kan du då göra när du vill effektivisera din affärsutveckling och förbättra din modell, för att i slutänden skapa bättre resultat? Continue reading →

juli 6, 2018 0 Comments