Content Marketing

Innehållet som skapas under en Inbound Marketing-process hjälper potentiella leads och partners att se dig och ditt företag som en expert inom området. Användare som har problemställningar inom ditt område kommer vända sig till dig för att få besvarat frågeställningar och kommer med högre sannolikhet köpa dina produkter eller tjänster, utan några större betänkligheter, eftersom användarna vet om att du kommer ge det bästa förslaget baserat på kunskapsnivån.

“Innehållsmarknadsföring genererar tre gånger så många leads som traditionell marknadsföring men kostar 62% mindre” (DemandMetric, 2017)

Framgångsmetoden för att nå en bra Inbound Marketing-strategi är att skapa en unik och solid strategi för innehållsmarknadsföring. Det finns så många sätt att leverera kommunikation till din målgrupp genom till exempel bloggar, epost, social media, landningssidor och genom en mängd andra plattformar. Alla dessa plattformar behöver innehåll. Du kan inte leverera eller nå någon av din målgrupp om du inte har innehåll.

Utan innehåll skulle inte internet ha något av värde. Allt handlar om innehåll.

De flest av oss besöker sökmotorer för att hitta förfrågningar för ett problem som vi står inför eller för att utforska ett ämne närmre. Det kommer även din målgrupp att göra.

Ditt mål som företag är att synas på förstasidan på sökmotorerna vid tidpunkten då din målgrupp söker efter någonting på nätet som är relaterat till din produkt eller tjänst.

Det bästa sättet att producera merparten av innehållet är genom att upprätta en blogg. Företag som använder bloggar för att distribuera innehåll tenderar att få en bättre organisk spridning i sökmotorerna jämfört med de som saknar blogg. Det spelar en stor roll i varje steg av kundresan. Det hjälper dig att ta din målgrupp från att vara helt okända inför din verksamhet till att bli en ambassadör för din verksamhet. Det går att bygga innehåll i varje steg av kundresan genom strategiskt planerat innehåll i varje steg.

  • Under SEE-fasen, måste du producera innehåll som baserar sig på nyckelords-researchen som du gör och sprida det på social media och andra onlineplattformar.
  • Under THINK-fasen, behöver du producera innehåll för lead-magneter, call-to-actions, landningssidor, formulär som kan fyllas i (nyhetsbrev, kontaktformulär). Innehåll är något som driver målgruppen att läsa din blogg och konvertera de till leads.
  • Under DO-fasen, innehåll är något som används för att vårda leads genom e-postmarknadsföring.
  • Slutligen, innehåll är något som hjälper användarna att marknadsföra din verksamhet när de har blivit kunder under CARE-fasen.

“Bara 6% av B2B-företag som använder Innehållsmarknadsföring (Content marketing) hävdar att de mäter och utvärderar resultaten på ett bra sätt.” (SmartInsights.com, 2017)

Hur man skapar intressant innehåll

Eftersom innehåll har en så stor betydelse in Inbound Marketing-metodiken, följande är några viktiga saker som man behöver ha i bakhuvudet när man producerar innehåll:

  • Ingen har tid eller tålamod att läsa igenom tusentals ord. Därför måste man skapa innehåll som är direkt, tydligt och rak på sak.
  • Det som skrivs måste vara väldokumenterat och baserat på fakta.
  • Sökmotoroptimering av innehållet kan inte överskattas. Ha nyckelorden från analysen i bakhuvudet för att få maximalt ut från din innehållsstrategi.
  • Innehåll som är unikt kommer alltid stå ut från resten – Så försök alltid att var unik
  • Använd intressanta rubriker och använd alltid en mix av faktura och siffror
  • Skapa personas över potentiella köpare som en del av strategin så att du har innehåll klart för olika personas inom din målgrupp.

Innehåll är alltid skrivet för en specifik målgrupp. Men intressant och värdefullt innehåll är det som framgångsrikt kan engagera målgruppen. Om du har det i bakhuvudet när innehållet produceras kan du pinpointa problemområden för varje personas. Att vara relevant och specifik för problemställningar som finns i målgruppens köparpersonas ökar sannolikheten för att nå dit du önskar.

Vi är specialister på att skapa innehåll som aktiverar målgruppen i rätt fas, oavsett om det handlar om texter, bilder eller videoproduktion.

Läs mer om de olika områdena från länkarna nedan eller kontakta oss för en generell förfrågan.