Content marketing är något som nästan alla företag måste arbeta med för att lyckas få nya besökare. Sammanfattningsvis kan man säga att content marketing egentligen är allt det innehåll som finns på en webbsida utöver det material som beskriver själva produkterna. För att kunna sälja produkter och tjänster så behövs det innehåll som berättar om dem och som skapar ett stort intresse och engagemang hos besökaren, vilket ökar chansen för att de stannar längre och även återvänder.

STEG-FÖR-STEG: Så skapar du innehåll som når ut

Innehållsmarknadsföring används idag både digitalt och i tryckta produkter och kan vara allt från guidande och utbildande innehåll med tips och råd till ren inspiration i form av längre reportage som engagerar, där storytelling blir en viktigare del. Det kan handla om en berättelse om produktens ursprung och hur den produceras till ämnen som har med produkten att göra som man vet intresserar målgrupperna. Till exempel kan ett företag som säljer mejeriprodukter berätta om bondgården som mjölken kommer ifrån och hela produktionskedjan från ax till limpa eller tips på roliga kreativa recept där produkten används som en ingredients. Men det räcker inte att alltid att ha bra idéer och vara en duktig storyteller för att det ska ge resultat. Här några enkla tips för hur du lyckas med din innehållsmarknadsföring.

Steg 1:Ta fram en plan

Innan du börjar producera material är det viktigt att sätta upp en plan för hur allt innehåll ska tas fram, vad den ska innehålla, vilka kanaler det ska publiceras i och hur analys ska genomföras. Men kanske viktigast av allt är bestämma sig för vad som är syftet och vad vill man egentligen uppnå med sitt innehåll.

Steg 2: Skapa relevant innehåll för din målgrupp

Fundera på vilken målgrupper du skapar ditt innehåll för och vad som är relevant för dem så att du skapar rätt innehåll. I det här stadiet är det också viktigt att se över kundens köpresa så att du i ett senare skede kan ta fram innehåll anpassat för de olika stegen.

VILL DU VETA MER OM INNEHÅLLSMARKNADSFÖRING? KLICKA HÄR FÖR ATT BOKA MÖTE

Steg 3: Gör en sökordsanalys

Gör en sökordsanalys av din webbsida samt olika sökverktyg, med hjälp av exempelvis Googles verktyg Keyword Tool där du får fram förslag på sökord inom olika ämnesområden och sökordsplaneraren där du kan söka på orden och få fram vilka de sökts mest på. Dessa sökord använder du senare för att optimera dina texter. Var noga med att väva in dem på ett snyggt och kreativt sätt som inte försämrar läsupplevelsen.

Steg 4: Ta fram inspirerande teman

När du tagit fram dina sökord så kan du använda dem som inspiration för idéer och ämnen som du sedan skapar innehåll till. Ta även hjälp av Google Analytics för att se vad som intresserar besökarna på din webbsida.

Steg 5: Marknadsför och analysera ditt innehåll

Om man lägger mycket tid på att skapa innehåll är det också bra att marknadsföra det ordentligt så man får lite valuta för den tid man lägger ner. Ta reda på vilken tidpunkt som du bäst når din målgrupp och sprid innehållet i alla egna kanaler som till exempel Facebook, Instagram och LinkedIn. Men det kan också vara värt att betala för att sprida innehållet genom annonser i sociala medier, google AdWords och native advertising. För att kunna skapa ännu bättre riktat innehåll för dina målgrupper är det viktigt att hela tiden mäta och analysera. Det finns många saker man bör ta reda på. Några av de viktigaste frågorna att besvara är hur länge besökarna har stannat? Vilken typ av innehåll är populärast? Vilka sökord har besökarna sökt på för att hitta till sidan och fungerar dina cal to cation?

Det krävs mycket arbete för att skapa bra engagerande innehåll som når ut. Om man lyckas så kan det förhoppningsvis generera många nya besökare, längre besök, mer synlighet och större varumärkeskännedom inom målgruppen som i slutändan kan gynna försäljningen av produkterna.

VILL DU LÄRA DIG MER OM HUR MAN EFFEKTIVISERAR AFFÄRSPROCESSER? LÄS MER HÄR!