Det är viktigt att lägga lite extra krut på att skriva bra intresseväckande rubriker till sina blogginlägg, nyhetsbrev, webbplats, sociala medier eftersom rubriken spelar en stor avgörande roll i besökarens beslut om den ska ta del av innehållet eller inte. Utan en relevant och lockande rubrik är risken stor att innehållet försvinner i massflödet av budskap som finns där ute och når inte fram till sin rätta publik. För om inte användarna fastnar för rubriken så klickar de inte. Innan du börjar skriva rubrikförslag så fundera på vad du egentligen vill förmedla. Se rubriken som en unik möjlighet att tala direkt till läsarna och skapa engagemang hos dem.

Fem tips för dig som vill bli ett riktigt rubrik-proffs.

1. Var tydlig

Skapa rubriker som är lätta att förstå även utan att användaren ser bilder, grafik och text. Rubriken ska kunna stå helt för sig själv. Håll rubrikerna korta och konkreta så att de är lätta att ta till sig i ett flöde med rörigt och mixat innehåll. Samtidigt är det viktigt att ändå vara kreativ i sitt ordval och textlängd.

2. Var ärlig

Det är viktigt att rubriken stämmer överens med innehållet. Sätt inte rubriker som du tror lockar mer men som inte ger en en sann bild av det besökaren egentligen kommer att få ta del av om den väljer att klicka sig in. Det kan istället göra att du tappar följare, trogna läsare och får svårt att få nya helt nya besökare till din sida.

3. Tänk på språk och tonalitet

Använd ett språk som är anpassat efter målgruppen som du riktar dig mot. Det är också viktigt att tonen och språkvalet genomsyrar allt innehåll som man kommunicerar ut till målgruppen så att de alltid känner igen sig och associerar det med företaget.

4. Använd nyckelord

För att artiklar och blogginlägg ska synas högt upp i de organiska sökresultaten hos sökmotorerna är det viktigt att använda nyckelord i rubriken som man vet har en hög sökvolym och som har betydelse inom målgruppen. Men det räcker inte med att skriva en bra rubrik med väl valda sökord som tagits fram genom en sökordsanalys för att hamna högt upp i sökresultaten. Utan det är viktigt att även optimera hela materialet allt från brödtext, ingress och mellanrubriker till bildtexter, men det är ett helt kapitel för sig.

5. Skapa intresse

Det är en stor chans att rubriken är det enda som användaren ser vilket gör att den måste stå ut, locka till läsning och väcka en nyfikenhet vid första anblick. Men det finns många sätt att göra det på. Ett sätt är att vara rak på sak till exempel “ De 5 bästa tipsen för hur du lyckas med din content marketing” eller lyft fram en total nyhet som du vet triggar intresset hos målgruppen. Ett annat knep är att ställa en fråga i rubriken som man vet intresserar målgruppen och som får dem att tänka till. Andra bra verktyg för att väcka nyfikenhet är att man skapar en känsla av exklusivitet i materialet till exempel så här “hemligheten bakom hur man får fler klick på Facebook ”  eller “10 saker de flesta inte vet om sökoptimering”. Man kan också vara personlig och vända sig direkt till läsaren genom att ställa en rak fråga i rubriken som till exempel “ Har du koll på de senaste trenderna inom marknadsföring?

Det finns många olika sätt att skapa intresse med rätt nyckelord och en stor portion kreativitet och tålamod. Tänk på att ta hjälp av information från Google analytics och andra analysverktyg för att se vad dina besökare läser. Testa gärna vilka rubriker som fungerar i olika kanaler och se vad som ger bra utdelning. Det tar ofta lite tid att lära känna sin målgrupp men det är värt den tiden i slutändan om det resulterar i att klicken, konverteringar och antalet besök ökar.

 

VILL DU VETA MER OM CONTENT MARKETING? KLICKA HÄR FÖR ATT BOKA ETT MÖTE!