Ring oss: 040 64 39 066

Sökmotoroptimering

SEO eller sökmotoroptimering är processen att optimera din webbplats för att attrahera fler besökare från sökmotorernas organiska sökresultat. Det är en essentiell del av det första stadiet av Inbound Marketing-metodiken. Det hjälper dig att attrahera de som är i SEE-fasen som letar efter innehåll som är relevant för ditt företag.

All den energi, tid och pengar som du lägger för att skapa innehåll kan bli en värdelös investeringar om du inte har en plan för hur du ska optimera innehållet och nå ut till din målgrupp. Om ingen når eller läser innehållet du skapar för din målgrupp så är sannolikheten liten för att du ska kunna nå dit du önskar.

SEO eller sökmotoroptimeringEnkelt sett så kan definiera sökmotoroptimering i 3 enkla men kritiska steg i 2 faser.

  • Gör rätt nyckelords-research

Nyckelords-research är ett kritiskt steg i att skapa SEO och en innehållsmarknadsförings-strategi. Du kommer att skapa innehåll baserat på nyckelord dina prospekt kommer att skriva in i sökmotorerna. Gör din research över relevanta nyckelord i olika faser genom att använda en kombination av verktyg och brainstorming och data som du finner i ditt nuvarande webbanalys-verktyg.

Verktyg som du kan använda i din research efter nyckelord är Google Keyword planner, SEMRush, eller Moz Keyword Planner för att genomföra research.

  • Skapa SEO-vänligt innehåll

Skapa innehåll i form av webbsidor och blogginlägg runt identifierade nyckelord. Men innan du gör det så måste du fullgöra listan på nyckelord som du vill målinrikta dig mot.

Det är viktigt att du håller en väldigt hög kvalitet på innehållet som skapas för slutanvändaren och att det är enkelt för användaren att konsumera innehållet. Du har bara några få sekunder på dig att fånga användarens uppmärksamhet och är innehållet inte attraktivt eller skapar direkt värde för användaren som kommer denne att lämna webbplatsen snabbt igen. Det kommer också skapa ett negativt intryck av varumärket och kan potentiellt också vara till nackdel för webbplatsens ranking i sökmotorerna.

  • Optimera innehåll runt fokuserade nyckelord

Försäkra dig om att du har full kontroll på vilket eller vilka nyckelord du försöker placera dig på och se till att du gjort allt enligt “best practice” när det kommer till genomförande på hemsidan. Genom att till exempel ange nyckelord i URL på sidan, använda meta-description, sidrubriker, alt-taggar på bilder och korrekta rubriker och punktlistor så ökar chansen för en bra ranking. Ett bra blogginlägg kan variera i längd så länge innehållet är bra och värdefullt för användarna. Det är också en fördel om du kan länka ut till externa källor som kan komplettera innehållet och länka till andra delar av din sida som ökar värdet på sidan.

“71% av kundresorna inom B2B startar med generiska sökningar på Google”(ThinkWithGoogle, 2017)

  • Marknadsföra innehållet

De flesta företag spenderar mängder med tid och resurser för att skapa värdefullt innehåll men missar helt att nå innehållet till sin målgrupp. Om man inte har kunskap i hur man ska nå målgruppen och målgruppen inte läser innehållet så blir investeringen helt plötsligt väldigt dyr och skapar nästan inget värde för verksamheten. Innehållet måste nå ut till målgruppen för att det ska kunna skapa värde. Följande 5 anledningar till varför innehållsmarknadsföring hjälper SEO-strategin och att generera fler leads.

  • Tillbakalänkar: Genom att marknadsföra din blogg på olika webbplatser och sociala medie-plattformar kommer att hjälpa dig att få tillbaka-länkar. Detta är länkar som är förtjänade länkar genom det innehållsrika och värdefulla innehållet du skapar. Det ger dig en bra push i sökresultatet.
  • Öka trafiken: Själva idèen med innehållsmarknadsföring är att träffa med innehållet till rätt målgrupp så att de kan besöka din webbplats och lära sig mer om innehållet.
  • Förbättra domänens auktoritet: Värdefulla inkommande länkar som riktar sig mot dina webbsidor kommer att förbättra hela din webbplats synlighet i sökmotorernas sökresultat.
  • Hjälper till att mäta resultat: Du kan enkelt mäta resultatet av de insatser och aktiviteter som är utkomsten av innehållsmarknadsföringen. Genom att ha ett data-drivet förhållningssätt finns det alltid utrymme för förbättring och systematisering som slutligen leder till effektivisering.
  • Skapa trovärdighet: Ditt innehåll är en reflektion av ditt varumärkes integritet. Från ett användarperspektiv kommer bra innehåll skapa trovärdighet och tro på ditt varumärke. Se alltid till att ha din varumärkesplattform i botten av skapandet av innehåll när det gäller Tone of voice.
  • Skapa tillbaka-länkar till ditt innehåll

Tillbakalänkar eller inkommande länkar är en indikation om ryktet och värdet av varje webbplats. Tillbakalänkar från webbplatser med hög auktoritet skapar en högre trovärdighet utifrån sökmotorernas perspektiv och mycket av placeringen beror fortfarande på hur många bra, relevanta länkar från trovärdiga källor du klarar att skapa. Därför är det något som fortfarande inte kan ignoreras. Genom intressant och läsvärt innehåll kommer du att skapa incentive för att länka till innehållet. När du får länkarna får du också trovärdighet som gör att ditt innehåll för en högre spridning och högre placering i sökmotorerna.